Vårt största bowlingäventyr med ESBC började den 18/6 -99 på Arlanda. Vår destination var Johannesburg, Sydafrika. Förväntningarna var stora. Vi skulle vara borta i 16 dagar. Första veckan i Johannesburg, där vi skulle spela bowling, var det tänkt. Därefter en safaritur i North West Region Park, Tau Lodge, i ca 3 dagar. Vidare med flyg till Kapstaden och sightseeing i ytterligare ca 3 dagar. Fullspäckat program således. Vi var 60 från Sverige, 43 spelare och 17 supportrar.

Efter många timmar i luften landade vi lyckligt i Johannesburg och slussades vidare till de hotell som vi valt att bo på. De flesta svenskarna logerade på Holiday Inn och det var alldeles utmärkt.

Vår rörelsefrihet på kvällarna var begränsad, p g a risk för rån o dyl. Men på dagarna gick det bra att gå till närbelägna shoppingcenter, som var oerhört stora och välfyllda. Det fanns också stort utbud av sightseeing-turer att välja på, om man nu inte skulle spela förstås! Och god mat och dryck i trevliga vänners lag på hotellet inte att förglömma!

Tyvärr gick det inte så bra, för de flesta, med bowlandet. Vi kom inte riktigt överens med banorna och det blev låga siffror över lag. De flesta kan mycket bättre! Trots det knep Sverige 6 medaljer genom: Willy Hagen (1:a) och Per-Erik Rosenkvist (2:a) i Herrar C, singel. Ulla Albo (1:a), Damer B, singel samt Ulla Albo/Sonja Carlsson-Östlund (2:a) i Damer B, dubbel. Och i finalen, Overall Total, knep Per-Erik Rosenkvist silvermedaljen i Herrar C och Ulla Albo bronset i Damer B.

Så tog då den spännande andra veckan vid. Efter en stor avslutningsbankett på fredagen (mycket trevlig) började vi resan med buss till Nationalparken på lördag morgon. Den skulle ta ca 4 timmar. Det var varmt och kladdigt i bussen för luftkonditioneringen pajade. Vi öppnade takluckan i stället men då dammade det in ganska bra. Vi var väl lite sega och trötta och ville bara komma fram. Till slut stod vi då där utanför alla grindar och stängsel som måste till när man har med vilda djur att göra. Alla kvicknade till märkbart och förväntningarna steg ytterligare. Vi kom så småningom fram till vår lodge och hälsades välkomna med en svalkande drink (fruktjuice från orten) av värdparet och personalen. Allt var iordninggjort, så det var bara att signera sitt namn framför "hyddnumret" och märka väskorna med samma nummer. Efter information och förhållningsregler om den omedelbart förestående utflykten i bushen, försvann alla ivrigt iväg för att inpsektera "hyddorna". Och vilka hyddor! Fantastiska, och de allra flesta hade altan ut mot vattenhålet, dit djuren kom för att dricka! Duschen var dock utomhus men med varmvatten förstås, så nu har jag duschat i månsken i Sydafrika. Det ni!

Efter uppackning blev det inpackning i bilarna, 10 personer i varje Range Rover med en egen ranger som man skulle hålla sig till vid varje utfärd. Sammanhållningen blev total efter allt vi fick uppleva och på kvällarna stämde man av med de andra bilarnas besättningar vad de hade sett för djur. Och all mat och dryck vi hann stoppa i oss mellan turerna, som var ca 3-4 timmar på morgonen och likadant på kvällen. Vid solnedgången, ca 18-tiden, blev det en drink i "Jeep-baren" ute i bushen och vi beundrade utsikten och tyckte vi var världens lyckligaste just då som fick uppleva allt detta!

Efter kvällsturen avlämnades vi för middag och andra kvällen hade man dukat utomhus. Vädret var ju = vinter, så på kvällar och morgnar var det kallt! (Ibland nära 0 på morgonen faktiskt.) Men man hade flera eldar tända och stolarna var belagda med varma filtar och vi kände oss som kungar och drottningar hela tiden. Och så mycket mat har jag nog aldrig ätit som på dessa 3-4 dagar! Gick nog upp ca 2 kilo! Det blir jobbigt att ta bort!

Till slut var vi fullmatade med alla nya intryck så vi tog bussen tillbaka till Johannesburg för vidare färd med flyg till Kapstaden. Och det var en stad som också var värt sitt besök. Bl a var vi vid Cape Point och Godahoppsudden. Man kunde känna historiens vingslag och som människa kände man sig väldigt liten nära de stora haven, Atlanaten på ena sidan och Indiska Oceanen på den andra. Vädrets makter stod oss också bi så vi kunde se allt från bästa sidan .

Nu kan Du se bilder från: